تأثیر قدرت نظارتی سرپرست بر واکنش تیم حسابرسی نسبت به مطالعه عملکرد آن ها 

قسمتی از متن پایان نامه :

2-2-2تقاضا برای خدمات حسابرسی

نیاز به خدمات حسابرسی را می­توان از زوایای مختلفی توجیه نمود. عوامل توجیه کننده تقاضا برای حسابرسی از دید کمیته مفاهیم بنیادی حسابرسی1 (1973) به تبیین زیر می باشد :

تضاد منافع2: مدیریت شرکت در قبال اختیارات تفویض شده به وی بایستی در حیطه­ی کار خود به مالکان، اعتبار­دهندگان و سایر افراد پاسخگو باشد. مدیریت به دنبال منافع شخصی خود می­باشد و در جهت دستیابی به این منافع راه­کارهایی مانند نمایش مطلوب عملکرد و وضعیت شرکت می­تواند مفید واقع گردد. وقتی بهره گیری­کننده اطلاعات (سهامداران، اعتبار دهندگان و غیره) تصور می­کند که بین منافع خودش و منافع تهیه­کننده­ی اطلاعات تضاد بالفعل یا بالقوه هست، احتمال تحریف (عمدی یا سهوی) اطلاعات دریافت شده برایش مطرح می­گردد، از این رو کیفیت اطلاعات دریافت شده مظنون تلقی شده و انجام حسابرسی توسط شخصی مستقل ضروری به نظر می­رسد.

پیامدهای اقتصادی بااهمیت3: بهره گیری‌کنندگان برای اتخاذ تصمیم‌های بهینه اقتصادی، خواستار اطلاعات مربوط و قابل اتکاء می‌باشند. وقتی که بهره گیری کننده بداند تصمیماتش عواقب اقتصادی دارد نسبت به اطلاعاتی که مبنای تصمیم­گیریش قرار می­گیرد، حساسیت بیشتری نشان می­دهد. کسب اطمینان از کیفیت اطلاعات دریافت شده از طریق حسابرسی میسر می باشد. به عنوان مثال فردی که قصد خرید سهام شرکتی را دارد، در صورتی که با اتکاء به اطلاعات غیرواقعی ارائه شده به وی، سهام شرکت را خریداری کند و سود مورد انتظار خود را در آینده بدست نیاورد، برای وی این­گونه سرمایه­گذاری مقرون­به­صرفه نمی­باشد. در این شرایط حسابرسی می­تواند سرمایه­گذاران را نسبت به کیفیت و قابلیت اتکاء اطلاعات ارائه شده به آن­ها و در نتیجه کمک به امر تصمیم­گیری اقتصادی یاری کند.

پیچیدگی1: هر چه موضوعات اقتصادی و فرآیند تبدیل آن­ها به اطلاعات، پیچیده­تر می­گردد، بهره گیری­کننده­ی اطلاعات با معضلات بیشتری در ارتباط با تشخیص کیفیت اطلاعات روبرو می­گردد. همچنین پیچیدگی، امکان بروز اشتباه، تحریف و سوء بهره گیری را افزایش می­دهد. در نتیجه برای حصول اطمینان از کیفیت اطلاعات گزارش شده نیاز به حسابرسی احساس می­گردد.

عدم دسترسی مستقیم2: اگر بهره گیری کننده­ی اطلاعات حسابداری، خود قادر به ارزیابی اطلاعات دریافت شده و تشخیص کیفیت آن باشد و به این کار تمایل هم داشته باشد، به دلایلی مانند عدم امکان نظارت فیزیکی مستمر، مقرون ­به­صرفه نبودن و محدودیت­های موجود برای ارائه اطلاعات از طرف تهیه­کنندگان، دسترسی مستقیم به این اطلاعات امکان­پذیر نیست. در نتیجه حسابرسی می­تواند با اطمینان­بخشی به اطلاعات ارائه شده، بهره گیری­کنندگان را از دغدغه دسترسی مستقیم به اطلاعات ارائه شده بی­نیاز کند.

والاس3 (2002) در مجموعه­ای تحت عنوان تأثیر اقتصادی حسابرسی در بازارهای آزاد و قانون­مند به ارائه چارچوبی تئوریک برای آن می­پردازد. وی در این ارتباط از سه فرضیه تحت عناوین فرضیه نمایندگی4، فرضیه اطلاعات5 و فرضیه بیمه­ای6 بهره گیری می­کند و حسابرسی را همانند کالایی می­پندارد که مورد عرضه و تقاضا قرار می­گیرد.

فرضیه نمایندگی (کارگزاری): ارتباط‌ی نمایندگی، قراردادی می باشد که بر اساس آن مالک، شخصی را به عنوان مدیر استخدام می کند تا از طرف وی به انجام خدماتی بپردازد. در این ارتباط مالک قسمتی از اختیارات تصمیم‌گیری خود را به او تفویض می کند. به عنوان مثال مدیران شرکت، نمایندگان سهامداران هستند. نماینده و کارگزار به دنبال به حداکثر رساندن منافع خود هستند. در بعضی مواقع منافع این دو با هم در تعارض می باشد. برای مثال اگر مطلوبیت فردی مدیر داشتن دفتر کار زیبا و مجلل باشد، هزینه­ی این مطلوبیت مدیر را مالک بایستی بپردازد. در نتیجه، مالک به دلیل حصول اطمینان از عملکرد نماینده، حسابرس را دعوت می­کند. این فرضیه با تضاد منافع کمیته مفاهیم بنیادی حسابرسی مطابقت دارد.

فرضیه بیمه­ای: علاوه بر فرضیه‌های کارگزاری و اطلاعات که نیاز به حسابرسی را مطرح می‌کنند، اخیراً مسأله آسیب­پذیری حقوقی مدیران مطرح شده می باشد، که انجام حسابرسی را به عنوان پوششی برای زیان‌های ناشی از آن طلب می کند. طبق این نظریه، حسابرس، تأثیر بیمه کننده­ی اطلاعات را به عهده می­گیرد و مشترکاً با تهیه­کننده­ی اطلاعات مسئولیت زیان­های حاصل از صورت­های مالی گمراه کننده را به عهده می­گیرد.

فرضیه اطلاعات: بهره گیری‌کنندگان برای اتخاذ تصمیم‌های بهینه­ی اقتصادی، خواستار اطلاعات مربوط و قابل اتکاء می‌باشند و این اطلاعات در قالب صورت‌های مالی حسابرسی شده از طرف واحدهای اقتصادی در اختیار آنان قرار می‌گیرد. طبق این نظریه، حسابرسی می­تواند ریسک اطلاعات را کاهش دهد و کیفیت اطلاعات را برای تصمیم­گیری ارتقا بخشد. این نظریه، با پیامدهای اقتصادی بااهمیت، پیچیدگی و عدم دسترسی مستقیم کمیته مفاهیم بنیادی حسابرسی مطابقت دارد.

فاما1 و لافر2 (1971) بر اساس ادبیات مالی، اقتصادی و حسابداری سه منفعت برای اطلاعات می­شناسند:

1- کاهش ریسک سرمایه­گذاری

با این فرض که سرمایه­گذاران ریسک گریز باشند، پذیرش ریسک بیشتر بایستی با کسب بازده بالاتر همراه باشد. به بیانی دیگر آن­ها مبلغی را به شکل صرف ریسک پرداخت می­کنند تا سطح عدم اطمینان یا ریسک سرمایه­گذاری را کاهش دهند.

با در نظر داشتن اینکه حسابرسی، عدم اطمینان اطلاعات مالی را کاهش می­دهد، در صورتی که مجموع صرف ریسک­های پرداخت شده توسط سرمایه­گذاران در یک بنگاه اقتصادی را با هم جمع کنیم و این مبلغ از هزینه حسابرسی بیشتر باشد، به نفع تمام گروه­هاست که عدم اطمینان سرمایه­گذاری را با انعقاد قرارداد حسابرسی و بهره گیری از صورت­های مالی حسابرسی شده کاهش دهند.

2- بهبود بخشیدن به تصمیم­گیری­های درون سازمانی

حسابرسی باعث افزایش کیفیت اطلاعات مالی مورد بهره گیری در تصمیم­گیری­های مدیریت می­گردد و از طریق یافتن اشتباهات و وادار کردن کارمندان به دقت بیشتر در فراهم کردن شواهد و مدارک، کیفیت داده­ها را بهبود می­بخشد. اطلاعات صحیح­تر موجب می­گردد که تصمیم­گیری­های بهتری در ارتباط با کلیه امور درون سازمانی مانند بودجه­بندی سرمایه­ای، برنامه ریزی­های کلان و تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر به عنوان مبنایی برای تصمیم­گیری­های مربوط به تولید و قیمت گذاری انجام پذیرد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

1- Committee on Basic Auditing  Concepts

2- Conflict  Of  Interest

3- Consequence

1- Complexity

2- Remoteness

3- Wallace

4- Agency Theory

5- Information Theory

6- Insurance hypothesis

1- Fama

2- Laffer

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 اهداف پژوهش:

در این پژوهش به مطالعه، آگاهی وشناخت از مجموعه محیط حسابرسی چندگانه (گروهی متشکل از چند حسابرس)، از طریق مطالعه در انتقاد سرپرستان از تیم حسابرسی و بازبینی فعالیت های آنها توسط سرپرستان و بازخورد حوادث ناشی از آن می باشد. ما به مطالعه این می پردازیم که چطور تیم حسابرسی به انتقاد و مطالعه عملکرد آنها واکنش نشان می دهنند و چطور قدرت و اعمال نفوذ سرپرستان بر این واکنش ها  اثر گذار می باشد.

هدف اصلی این پژوهش مطالعه نحوه تأثیر قدرت نظارتی سرپرستان بر واکنش تیم حسابرسی نسبت به مطالعه عملکرد آنها می باشد.

به مقصود نیل به هدف اصلی فوق، بایستی تأثیر عواملی زیرا قدرت مرجعیت سرپرستان، تخصص سرپرستان و فشار و اجبار سرپرستان بر عملکرد تیم حسابرسی مورد آزمون قرار می گیرد. 

پایان نامه تأثیر قدرت نظارتی سرپرست بر واکنش تیم حسابرسی نسبت به مطالعه عملکرد آن ها

پایان نامه تأثیر قدرت نظارتی سرپرست بر واکنش تیم حسابرسی نسبت به مطالعه عملکرد آن ها

پایان نامه - تز - رشته حسابداری